March 19, 2008

"70% gone!", artproject, 2004


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70% schon weg!/70% gone!/已出清七成了!

70% gone!

This experimental project of Daidi Hu, Andrea Hanak and Aneta Steck started with "shops that have been left emptily". Their hollow spaces are slowly and constantly giving this city, Munich, and some other cities a changing image in Germany and thus attracted these 3 artists to focus on this theme. These spaces are often fully attached with posters, hints of programs or covered with packpapers, newspapers or just plastic sheets. You are not able to see through the windows anymore. You might get kind of impression from their house owners, people who passed by or people who attached even more posters to them, as if they would like to drive this "emptiness" out of their city image. They try to give hints to all other possible places and activities, to distract people's attention from that empty space. The emptiness has been treated as if it were a mistake of beauty. The emptiness has been "operated".

Daidi Hu, Andrea Hanak and Aneta Steck had tried in their project to direct the attention of audience exactly to this "nothingness" and "emptiness". In this exhibition there is only a huge window collage to be perceived. There is "nothing" besides. The space inside is empty. It remained unchanged as it was. Due to the big and shining collage in darkness at night, which appeared differently than other empty shops, some curious passengers have been attracted to come inside. Along with other invited audience, they all asked the same question: "What is to see here?" The collage has been taken shape throughout several days and even enriched by some more messages and hints of programs which have been attached and sticked by someone who distributed posters by profession.


70% schon weg?!


Leerstehende Ladengeschäfte sind Ausgangspunkt dieser experimentellen Arbeit von Daidi Hu, Andrea Hanak und Aneta Steck. Diese leeren Räume, die in München aber auch anderen Orts in Deutschland immer stärker das Stadtbild prägen, werden hiermit zum Thema gemacht. Sie werden oft zugepflastert mit Plakaten und Veranstaltungshinweisen, sie werden abgedeckt mit Packpapier und Folien. Der Durchblick wird somit abgewehrt. Es entsteht der Eindruck, als ob die Hausbesitzer, Passanten und Plakatkleber, die Leere aus dem (Stadt)Bild weg haben wollen. Sie wollen auf alle möglichen anderen Orte und Aktivitäten verweisen, nur bloß nicht auf den leeren Raum. Die Leere wird behandelt, als ob sie ein Schönheitsmakel wäre. Die Leere wird kaschiert.

Daidi Hu, Andrea Hanak und Aneta Steck haben in ihrer Arbeit versucht, den Blick genau auf dieses Nichts und diese Leere zu lenken. In dieser Ausstellung gibt es "nur" eine große Fenstercollage zu sehen. Sonst gibt es NICHTS. Der Raum steht leer. Es ist und bleibt unbespielt. Aufgrund der großen und im Dunkeln leuchtenden Collage, die irgendwie, nur spürbar anders ist als die anderen leeren Geschäfte, werden Passanten angezogen und hineingelockt. Es vermischen sich geladenes Kunstpublikum und neugierige Passanten. Alle stellen sich gleichermaßen die Frage: "Was gibt es hier zu sehen?" Die Collage entstand prozesshaft über mehrere Tage. Nachtaktive Plakatkleber haben das Fenster um ihre Botschaft bzw. Veranstalungstipps erweitert.

已出清七成了!

Daidi Hu, Andrea Hanak 和 Aneta Steck 三人在這個極具實驗性的藝術項目中從 "空的店面" 為出發點,來探討一種城市風貌變遷的現象,為何慕尼黑和德國多處城市隨處可見到越來越多棄空了的店面。它們的特徵極易辨識,就是被宣傳海報、活動節目廣告、土黃色牛皮紙、報紙或是塑料袋等給貼蓋地密不露縫的。目的是不讓人從外面往裡面窺看,間接讓人產生一種印象,好像那些店家、路人和張貼廣告的人都想把那所謂的 "空洞" 趕出市容。人們的眼光和注意力被那些琳瑯滿目的海報節目廣告和活動時間地點給分散掉了,誰還會多花什麼心思在那些空寂的店面本身呢!這 "空" 像是帶著缺陷的美必需被裱褙起來!

這三位藝術家在這項作品中嘗試著把人們的目光轉移到這個 "無" 和 "空" 上面。展覽作品就只有前後店面的大落地窗玻璃的海報剪貼(Collage),除此之外別無它物,裡面空空的店屋還是空空的,沒有特別的變更。經過了三個人的創意合作,這個店面在夜晚像個會發光的立體方塊,讓人多少感覺到它與別的空店的不同,招攬吸引了不少好奇的過路人,也加入了應邀來訪的藝術愛好者之中。大家提的問題卻是同一個: "這裡有什麼藝術作品可看啊?" 七天的展覽期當中,這間立體剪貼也是每天都在變化,慢慢地成形。這個也該歸功於一些活躍於夜晚的海報張貼人張貼了他們的活動廣告,讓一間虛有其表的空屋更熱鬧了。

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